Siirry pääsisältöön

Vauvaunelmia

Kun olimme lapsia leikimme siskoni kanssa usein kotia, mutta pääsääntöisesti hän leikki äitiä ja minä taas lasta. Muistan kuinka meillä molemmilla oli Baby Born nuket, mutta itseäni ei kovinkaan paljon kiinnostanut sen hoivaaminen, toisin kuin siskoani. Teininä taas olin aika vahvasti sitä mieltä etten haluaisi biologisia lapsia vaan mieluummin adoptoisin tai haluisin toimia sijaisperheenä. En varmaksi osaa sanoa miksi ajatukseni olivat niin jyrkkiä silloin, olen kuitenkin pohtinut että tietyllä tavalla se on voinut johtua siitä pelosta että mitä jos ei voikaan saada lapsia, että parempi vain päättää itse ettei niitä halua saada, kuin että joutuisi pettymään. Nyt aikuisena haluni saada biologisia lapsia on herännyt, ja niiden suunnittelusta on pikkuhiljaa tullut ajankohtaista. 

Olen unelmoija ja pohtija, joten voitte arvata että olen tätäkin asiaa pyöritellyt päässäni jo useamman vuoden ajan. Kun asioita on tullut pohdittua, olen huomannut että minulle on tullut todella tärkeäksi asiaksi se, että saisimme esikoisemme nuorina, mieluusti ennen kuin olemme kolmekymmentä. Perimmäinen ajatus siinä on kai se että haluan olla energinen äiti joka jaksaa touhuta lastensa kanssa, ja kun lapset lentävät pesästä, jää meille vielä hyvin aikaa yhteiseen tekemiseen.

Olen paljon miettinyt koska olisi hyvä aika saada lapsi vai onko sellaista olemassa ja uskon että jokainen ihminen joka on suunnitellut lapsia, on myös päätynyt miettimään tätä asiaa. Loppupeleissä sitä täydellistä hetkeä ei taida koskaan tulla, pitää vaan uskoa omaan itseensä ja siihen että me pärjätään ja kaikki tulee järjestymään. Itse ajattelen enemmänkin sitä että mitäköhän muut ihmiset ajattelevat siitä että olisin nuori äiti ja paheksuisiko joku sitä. Joudun muutenkin tekemään todella paljon töitä jokapäiväisessä elämässä siinä etten miettisi liikaa mitä muut ajattelevat minusta, joten tämä ajatus pompahtaa minulla usein mieleen. Tässä ajattelussa on onneksi jonkun verran auttanut oman itseni löytäminen, mutta se on tarina toiselle kertaa.

Vaikka tiedän että haluan tätä sydämeni pohjasta, tulee minulle epäröinnin hetkiä jolloin mietin kannattaako tämä. Kun keskustellaan lasten saannista, tuntuu että niistä puhutaan sillä tyylillä että sen jälkeen vanhemmilla ei ole minkäänlaista omaa elämää ja lapsi vie ihan kaiken huomion ja ajan. Ajatuksena tämä on hyvin pelottava, mutta voinko vaan päättää olla hyväksymättä tätä mallia? Tottakai lapsi mullistaa vanhempien maailma, mutta kai vanhemmat saavat silti jatkaa omankin elämänsä elämistä? Esimerkiksi spontaanien reissujen tekeminen hankaloituu, mutta melkeinpä kaikki asiat on järjesteltävissä kuten vaikka vanhempien treffi-ilta tai kaverusten shoppailu reissu. Mielestäni lapsien hyvinvoinnin ja onnellisuuden kannalta on myös tärkeää että vanhemmat voivat hyvin ja täten myös lapsille löytyy energiaa. Ja vaikka ajattelenkin tällä tavalla, silti mieleni täyttyy välillä epäröinnistä mutta ehkä se ei kokonaan poistu ennen kuin se lapsi on sylissä ja pääsee elämään arkea hänen kanssaan. Toisaalta tuntuu myös hassulta pohtia näitä asioita saati sitten sanoa ääneen, sillä tuntuu että jotkut joilla on jo lapsia, saattavat tulla sanomaan ettei asiat ole niin yksinkertaisia tai että ei voi ymmärtää ennen kuin on se oma lapsi. Kai se näinkin menee, on vaikea kuvitella elämää lapsen kanssa jos sellaista ei ole, mutta ei kaikki silti voi olla aina niin kiveen lyötyä ja jokainen kokee eri asiat eri tavoin. 

Tykkään suunnitella asioita, ja koska olen ollut hyvin innossani tästä asiasta, tein siihen liittyen power point esityksen, jonka sitten esitin innoissani Manulle. Siihen keräsin kaikki välttämättömät ostokset mitä tulisimme tarvitsemaan ja sen lisäksi ehkä hieman ylimääräisiäkin tavaroita. Olen myös useamman kerran tutkinut mitä tämän hetkinen äitiyspakkaus sisältää ja olen tykännyt sen värimaailmasta ja erityisesti siitä unilelusta. En ole myöskään unohtanut suunnitella lastenhuonetta, siihen olen käyttänyt aikaa vaikka kuinka paljon. Värimaailma tulisi todennäköisesti olemaan melko neutraalia, muuten valkoiset seinät mutta lisäksi olisi yksi tehosteseinä joka toisi hieman väriä tai jotain kuvioita. Verhoilla ja petivaatteilla pystyy tuomaan lisää väriä huoneeseen ja onhan verhot ja petivaatteet paljon helpompi vaihtaa kuin tapetit. Olisi myös tärkeää että säilytysratkaisut olisivat helppoja jolloin lapsen olisi helppo pitää huone siistinä oman halunsa mukaan ja olisi mahdollisimman paljon tilaa leikkiä. Kun suunnittelen näitä asioita, sydämessäni tuntuu kuinka onnen liekki lepattaa ja tuntuu kuinka voisin pakahtua onnesta. Sitä tunnetta on oikeastaan todella vaikea pukea sanoiksi, varsinkin kun kaikkien tuntemukset ovat niin henkilökohtaisia, mutta tuntuu vain siltä kuin olisin onnellisin nainen maan päällä. 

Kuitenkin tähän kuuluu myös pettymyksiä, esimerkiksi kuukautisten tuleminen. Vaikka emme ole yrittämällä yrittänyt, ja ollaan enemmänkin sillä mentaliteetilla että tulee sitten kun tulee, niin onhan se joka kerta suuri pettymys ettei nyt olekaan tärpännyt. Yritän hokea itselleni sitä että koska olen niin monta vuotta syönyt pillereitä, on melkeinpä mahdotonta tulla näin nopeaa raskaaksi. Tässä Manu on onneksi auttanut paljon sillä hänellä on hyvin rento asenne tässä asiassa eikä ota mitään paineita, ja on aina lohduttamassa minua jos ei olekaan sillä kertaa tärpännyt. 

Halusin kirjoittaa näistä tunteista teille, koska olen ihan varma etten ole yksin näiden kanssa, ja aina on joku joka voi samaistua näihin tunteisiin!  

Tällä kertaa minulla ei ollutkaan sen enempää kerrottavaa, ensi kertaan! 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elämäntapamuutos

Jossain vaiheessa elämää tulee se aika, kun et voikaan enää syödä ruokaa ja herkkuja samalla tavalla kuin nuorempana. Alatkin huomaamaan että hupsista, nehän jäävätkin sun kroppaan kiinni ja ennen kuin huomaatkaan, niin sulle on kasvanut pieni karkkimaha. Ja tämä on nyt sattunut minulle, ja taitaa olla aika alkaa tekemään asialle jotain. Ihan alkajaisiksi otin tietysti erittäin karmaisevat ennen kuvat, jotta voin vertailla lopputulosta (jos sellaista edes tulee). Tähän väliin on varmaan hyvä kertoa, että olen monta kertaa yrittänyt tehdä muutosta, liikkua enemmän ja muuta sellaista, mutta en ole koskaan oikein pystynyt pysymään suunnitelmissani. Mutta ehkä nyt kun kerron tämän suunnitelman koko internetille, on helpompi pysyä jämptinä. Olen ollut nyt syömättä siis minkään näköisiä karkkeja perjantain lauantain ja sunnuntain. Tänään minulla on ensimmäinen vapaapäivä, jonka olen päättänyt pyhittää niin sanotuksi cheat-päiväksi. Koska olen liian perso hyvälle, en ikinä onnistui

Jännittäviä uutisia!

 Minusta ei olekaan hetkeen aikaan kuulunut, osasyynä työt mutta myös minun yllätyksen takia. Olen viimeisien parin kuukauden aikana suunnitellut omia nettisivuja ja vihdoin ja viimein ne ovat valmiit! Siirrän siis kaiken blogi toiminnan sinne ja tämä blogi saa jäädä leijumaan tänne bitti avaruuteen. Uusien nettisivujen osoite on www.emiliakoivumaki.com  .  Menkäähän nyt siis tsekkaamaan niitä ja nauttikaa uudesta ulkoasusta!

Yhteinen elämä

Niin kuin jo aikaisemmassa kirjoituksessa teille jo vähän kerroinkin ja olette saattaneet Instagramista joitain kuvia nähdä, olen alkanut seurustelemaan erään Manun kanssa. Olemme tunteneet toisemme jo useamman vuoden ajan ja olemme olleet kavereita, mutta sitten kävikin ilmi että meillä on tunteita toisiamme kohtaan. Aluksi vain juttelimme kaikesta mahdollisesta mitä mieleen tuli ja huomasimme kuinka samanlaisia olemme. Meidän ajatukset tulevaisuudesta ja elämän "virstapylväistä" ja siitä milloin nämä tapahtuisivat, ovat hyvin saman tyylisiä. Koska kaikki loksahti meillä niin hyvin paikoilleen, olemme edenneet suhteessamme ehkä hieman vauhdikkaasti ja päädyimme melko nopeasti muuttamaan yhteen. Tällä hetkellä asumme uudenkarheassa rivitalokaksiossa rauhallisella perheystävällisellä alueella. Meidän yhteiselo on lähtenyt erittäin mukavasti käyntiin ja elämme sellaista rauhallista perhe-elämää, vaikkakin ensimmäinen kuukausi oli hieman yksinäinen. Kun irtisanoudun entisestä ty