Siirry pääsisältöön

Kuntotarkastus ja sisustuksen suunnittelua

 Nyt kun tarjouksemme talosta oli hyväksytty, pitää sille vielä teettää kuntotarkastus että tiedämme sen olevan kunnossa. Olin sinä päivänä jotenkin niin kiireinen, etten edes tajunnut stressata koko tarkastusta, vaan se iski juuri lähdön hetkellä. Mielestäni lähdimme turhan myöhään liikkeelle, joten stressasin sitäkin, vaikka osuimmekin paikalle samaan aikaan kuin kaikki muutkin. Minulla on ehkä tapana lähteä aina turhan aikaisin kaikkialle, mutta ajattelen aina että ajan mieluummin ilman stressiä siitä ehdinkö ajoissa paikalle vai en. 

Olo sen tarkastuksen aikana oli hieman vaivaantunut, koska ei oikein tiennyt miten päin olla, mutta onneksi loppupeleissä se ei kestänyt kovinkaan kauan. Sainpahan ainakin aikaa katsella asuntoa ympäriinsä ja suunnitella sisustusta. Vaikka talo onkin melko uusi, ja oletus on se ettei sieltä löydy mitään hälyttävää, on se tilanteena kuitenkin hyvin jännittävä, koska mitä sitä tietää mitä pintojen alla tapahtuu. Onneksemme mitään ei kuitenkaan löytynyt, niin kuin osasimmekin odottaa. 

Asunto on nyt jo hyvin nätti, eikä siellä onneksi tarvitse paljoa tehdä mutta heti ensimmäisenä ajattelin että haluan tapetoida olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen uudet tehosteseinät. Tapetit joita olen suunnitellut, ei löydy kaupoista vaan ne pitää tilata netistä Vallilan sivuilta. Tätä varten pyysin vanhoilta omistajilta että jos he voisivat antaa meille seinien mitat, että voimme tilata tapetit näin etukäteen ettei remontointi veny turhan pitkälle. Näin saamme hoidettu tapetoimisen heti ensimmäisenä ja samoin seinien maalaamisen.

Tätä tapettia olen suunnitellut olohuoneeseen tehosteseinäksi, kun muut seinät olisivat valkoisia. Tällä hetkellä olohuoneen seinä, joka jatkuu keittiöön asti on maalattuna harmaaksi, joten keittiön puoli pitäisi maalata valkoiseksi. Tapetti on mielestäni kauniin yksinkertainen, ja siihen on helppo yhdistellä muita värejä, sillä siinä on vain hennosti vaaleanpunaista. Valkoinen tausta auttaa myös muuhun seinään sulautumiseen, eikä se pomppaa liikaa silmille. 
Suuri unelmani jo pitkän aikaa on ollut vaaleanpunainen sohva, joka sopisi tämän tapetin kanssa kuin nenä päähän. Uskon kuitenkin, että meille käytännöllisempi ratkaisu on jokin hieman tummempi sohva, jossa positiivisena puolena taas on se, että siihen on helppo yhdistellä muita värejä. Luulen myös että Manu ei olisi kovin innoissaan ottamassa meille vaaleanpunaista sohvaa, varsinkin kun sitä väriä löytyy jonkin verran jo nytkin. Olohuoneeseen olen ajatellut jotain pastellin värisiä verhoja, jotka olisivat hentoa kangasta ja jotka toisivat tilaan ilmavuutta, vähän sellaista ranta huvila fiilistä. Olen myös suunnitellut että haluan kokeilla viherkasveilla sisustamista, sillä siitä minulla ei ole vielä tähän mennessä yhtään kokemusta. 

Nämä kasvi ovat sellaisia mitä olen harkinnut, ja näiden lisäksi äiti lupasi antaa minulle yhden palmuvehkan. Olen tykästynyt juurikin tuollaisiin korkeisiin, hieman viidakkomaisiin kasveihin, jotka tuovat myös hieman sitä ranta fiilistä. Roikkuvat kasvit taas miellän että olisivat hienoja esimerkiksi meidän vierasvessaan tai hyllyjen päälle. 


Mattoja meillä on melko hyvin entuudestaan, mutta eteiseen haluaisin uuden hieman värikkäämmän mitä meillä tällä hetkellä on. Koska lattia on tumma kuten nykyisessäkin asunnossa, mielestäni tumman harmaa matto on liian, noh tumma. Suojellakseni mattoa enimmiltä kurajäljiltä, olen suunnitellut että sellainen kurakaukalo kengille olisi hyvä. Toki eniten sitä tullaan tarvitsemaan Manun työkengille koska nehän ne likaisimmat yleensä on.

Kuru
Makuuhuoneessa meillä jatkuu edelleenkin sininen väriteema, ja olen jo kauan aikaa unelmoinut tästä poro tapetista, joten nyt on sen aika päästä seinälle. Punnitsin myös uusien ja vanhojen verhojen välillä, ja päädyin siihen lopputulokseen että haluan pitää nykyiset ainakin aluksi. 

Meidän tämän hetkisessä makuuhuoneessa on meidän toinen telkkari, jonka täytyi siirtyä uuden tilalta pois, mutta voitte kuvitella ettei sitä olla paljoakaan käytetty. Nyt siis pohdinkin onko sitä enää järkeä sijoittaa makuuhuoneeseen viemään tilaa, mutta toisaalta en tiedä onko sille parempaakaan paikkaa. 

Mietimme sen kiinnittämistä seinälle, mutta sekään ei välttämättä toimi täysin, sillä sitä ei saisi laitettua sängyn eteen, vaan se tulisi sängyn vasemmalle puolelle. Toki tämän näkee kunnolla vasta sitten kun ollaan päästy muuttamaan, että toimisiko tällainen ratkaisu vai ei. 

Tulevassa kodissa meillä ei tule olemaan vaatehuonetta vaan ihan perus vaatekaapit makuuhuoneissa, mutta olen miettinyt omien vaatteideni sijoittelua. Tykkään herätä aikaisin, mutta olen todella surkea olemaan hiljaa ja antamaan Manun nukkua rauhassa, varsinkin kun joudun ravaamaan edes takaisin vaatehuoneessa ja pois sieltä. Olen pyöritellyt ideoita siitä mihin voisin laittaa vaatteeni ettei niiden tarvitsisi olla meidän makuuhuoneessa mutta en ole vielä keksinyt täysin tyydyttävää ratkaisua. Toki tässä hankaloittaa se ettei minulla ole kuvia tästä kodista, enkä muista vielä jokaista huonetta ihan täydellisesti, mutta yksi vaihtoehto olisi kodinhoitohuone, tai sitten pitäisi ostaa jonkunlainen vaatekaappi siihen käytävälle. Mieluitenhan minä pitäisin meidän vaatteet samassa kaapistossa, mutta tämän talven aikana se on tullut hyvin selväksi ettei se ratkaisu tule toimimaan.  

Idåsen
Pienempään makuuhuoneeseen emme ajatelleet vaihtaa tapettia, sillä nykyinen mikä siellä on sopii sinne ihan hyvin. Suunnitelmana olisi ostaa Ikeasta kuvan mukainen sähkösäädettävä pöytä, jota olen himoinnut jo jonkin aikaa. Äidilläni on tämä samainen pöytä ja ihastuin siihen heti ensi silmäyksellä. 

Pöydän seuraksi olen suunnitellut alla olevaa seisomatukea/penkkiä. Tämä kyseinen tuote löytyy myös äidiltäni, joten sitäkin on tullut testattua ja olen todennut sen hyväksi. Harmikseni sitä ei vain tällä hetkellä ole missään myynnissä enkä ole varma tuleeko niitä vielä, mutta toisaalta uskoisin että jos ne olisivat poistuneet valikoimasta, se lukisi Ikean sivuilla.  Jostain syystä olen aina ollut kiinnostunut kaikista toimisto tavaroista ja tiloista, ja ehkä myös siksi haluan sellaisen rakentaa itselleni. Lisäksi haaveilen kaapista, jonne saisin laitettua kaikki kansiot ja elektroniikan, mutta koska budjettimme on tietysti rajallinen, saattaa se jäädä myöhempään ostokertaan. Tämä ei sinänsä ole mikään ongelma, sillä huoneessa on valmiiksi kaapisto, jonne tavarat voidaan laittaa. Kansiokaapista tulee varmaankin enemmän tarpeellinen sitten kun tulee tietokonehuoneen aika siirtyä pois lastenhuoneen tieltä.  


Galant
Trollberget






Keittiöön olen unelmoinut isosta ruokapöydästä, joka olisi sellaista paksua lankkua ja jalat olisivat mustat. Tähän tulevaan keittiöön tämä unelma saattaa kuitenkin olla turhan iso, joten olemme ajatelleet pitää nykyisen pöydän aikakin näin aluksi. Koska pöytä on jo melko vanha ja on menettänyt huomattavasti väriään ja alkaa olla kulahtanut, olen alkanut käyttää siinä pöytäliinaa, joka tuo myös kivasti lisää väriä. Nyt haluaisin vain ostaa hieman keväisemmän/ kesäisemmän liinan, sillä nykyinen on punainen, joka tuo joulun mieleen. 

Taisinkin jo joskus aikaisemmassa postauksessa mainita siitä, että olen hieman jännittynyt keittiön säilytystilasta, sillä sitä on hieman vähemmän kuin nykyisessä. Kuitenkin keittiössä on isohko kuivakaappi, mikä on todella käytännöllinen. Tällä hetkellä kuivatarvikkeemme ovat sellaisessa kulmakaapissa, joka tietysti on keittiön tason yläpuolella. Ei tarvitse varman paljoakaan selittää, miksi tämä on hieman haasteellinen ratkaisu, varsinkin tällaiselle vähän lyhyemmälle ihmiselle. Odotan siis innolla että pääsen järjestelemään kaapin siististi ja ehkä jopa laittamaan pieniä tarralappusia ohjaamaan mikä tuote menee mihinkäkin kohtaan. Tämä ehkä kuitenkin vain sen takia että Manukin osaa laittaa tavarat oikeille paikoille.

Kodinhoitohuoneen tasot ja kaapit ovat valkoisia, joten olen pohtinut sitä vaihtoehtoa, että ovet dc-fixattaisiin. Vaikka valkoinen onkin kaunis väri ja siihen on helppo yhdistellä muita värejä, omasta mielestäni liian valkoinen sisustus on liian ahdistava, jopa kliininen. Kuitenkin tämä on tehtävälistalla vasta viimeisten joukossa, eikä sen kanssa pidetä kiirettä. 

Tämän pidemmälle en suunnittelussa ole vielä päässyt ja niissä eteneminen tulee olemaan paljon helpompaa kun olen konkreettisesti siellä uudessa kodissa ja saa mallailla oikein kunnolla. Seuraavalla kerralla kerronkin jo varmaan muutto tohinoista, joten ensikertaan!

Kommentit

  1. Hienoja sisustus suunnitelmia tulossa, pidän varsinkin valitsemistasi kasveista ja Vallilan tapetista. Kuntotarkastus on kyllä tärkeää tehdä, onneksi teidän talosta ei löytynyt mitään huolestuttavaa. KuivaTalo Oy Ab Parainen on tehnyt tuttavilleni kuntotarkastuksen, ovat olleet tyytyväisiä
    https://kuivatalo.fi/kuntotarkastus/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elämäntapamuutos

Jossain vaiheessa elämää tulee se aika, kun et voikaan enää syödä ruokaa ja herkkuja samalla tavalla kuin nuorempana. Alatkin huomaamaan että hupsista, nehän jäävätkin sun kroppaan kiinni ja ennen kuin huomaatkaan, niin sulle on kasvanut pieni karkkimaha. Ja tämä on nyt sattunut minulle, ja taitaa olla aika alkaa tekemään asialle jotain. Ihan alkajaisiksi otin tietysti erittäin karmaisevat ennen kuvat, jotta voin vertailla lopputulosta (jos sellaista edes tulee). Tähän väliin on varmaan hyvä kertoa, että olen monta kertaa yrittänyt tehdä muutosta, liikkua enemmän ja muuta sellaista, mutta en ole koskaan oikein pystynyt pysymään suunnitelmissani. Mutta ehkä nyt kun kerron tämän suunnitelman koko internetille, on helpompi pysyä jämptinä. Olen ollut nyt syömättä siis minkään näköisiä karkkeja perjantain lauantain ja sunnuntain. Tänään minulla on ensimmäinen vapaapäivä, jonka olen päättänyt pyhittää niin sanotuksi cheat-päiväksi. Koska olen liian perso hyvälle, en ikinä onnistui

Jännittäviä uutisia!

 Minusta ei olekaan hetkeen aikaan kuulunut, osasyynä työt mutta myös minun yllätyksen takia. Olen viimeisien parin kuukauden aikana suunnitellut omia nettisivuja ja vihdoin ja viimein ne ovat valmiit! Siirrän siis kaiken blogi toiminnan sinne ja tämä blogi saa jäädä leijumaan tänne bitti avaruuteen. Uusien nettisivujen osoite on www.emiliakoivumaki.com  .  Menkäähän nyt siis tsekkaamaan niitä ja nauttikaa uudesta ulkoasusta!

Yhteinen elämä

Niin kuin jo aikaisemmassa kirjoituksessa teille jo vähän kerroinkin ja olette saattaneet Instagramista joitain kuvia nähdä, olen alkanut seurustelemaan erään Manun kanssa. Olemme tunteneet toisemme jo useamman vuoden ajan ja olemme olleet kavereita, mutta sitten kävikin ilmi että meillä on tunteita toisiamme kohtaan. Aluksi vain juttelimme kaikesta mahdollisesta mitä mieleen tuli ja huomasimme kuinka samanlaisia olemme. Meidän ajatukset tulevaisuudesta ja elämän "virstapylväistä" ja siitä milloin nämä tapahtuisivat, ovat hyvin saman tyylisiä. Koska kaikki loksahti meillä niin hyvin paikoilleen, olemme edenneet suhteessamme ehkä hieman vauhdikkaasti ja päädyimme melko nopeasti muuttamaan yhteen. Tällä hetkellä asumme uudenkarheassa rivitalokaksiossa rauhallisella perheystävällisellä alueella. Meidän yhteiselo on lähtenyt erittäin mukavasti käyntiin ja elämme sellaista rauhallista perhe-elämää, vaikkakin ensimmäinen kuukausi oli hieman yksinäinen. Kun irtisanoudun entisestä ty