Siirry pääsisältöön

Elämäntapamuutos

Jossain vaiheessa elämää tulee se aika, kun et voikaan enää syödä ruokaa ja herkkuja samalla tavalla kuin nuorempana. Alatkin huomaamaan että hupsista, nehän jäävätkin sun kroppaan kiinni ja ennen kuin huomaatkaan, niin sulle on kasvanut pieni karkkimaha. Ja tämä on nyt sattunut minulle, ja taitaa olla aika alkaa tekemään asialle jotain.

Ihan alkajaisiksi otin tietysti erittäin karmaisevat ennen kuvat, jotta voin vertailla lopputulosta (jos sellaista edes tulee). Tähän väliin on varmaan hyvä kertoa, että olen monta kertaa yrittänyt tehdä muutosta, liikkua enemmän ja muuta sellaista, mutta en ole koskaan oikein pystynyt pysymään suunnitelmissani. Mutta ehkä nyt kun kerron tämän suunnitelman koko internetille, on helpompi pysyä jämptinä.

Olen ollut nyt syömättä siis minkään näköisiä karkkeja perjantain lauantain ja sunnuntain. Tänään minulla on ensimmäinen vapaapäivä, jonka olen päättänyt pyhittää niin sanotuksi cheat-päiväksi. Koska olen liian perso hyvälle, en ikinä onnistuisi pitämään kokonaan karkkilakkoa, mutta päätin roimasti vähentää sitä, ja sallin herkut vain ensimmäisenä vapaapäivänäni, jos minun mitään tekee mieli. Olen myös käynyt jo jopa kaksi kertaa salilla juoksemassa matolla, ja nautin siitä erittäin paljon. Vaikka myös luonnossa on mukava käydä lenkillä, tuntuu että pääsen parempaan tulokseen matolla, kun ei koko ajan ole ylä- ja alamäkiä vaan tasaista. Tokikin sen jälkeen, kun olen tehnyt suoritukseni ja palaan maton päältä normaalille maalle, on minua meinannut huipata ja tuntunut muutenkin hieman oudolta. Mutta ehkäpä aivoni tottuvat joskus tähän fiilikseen. Lisää hyötyä tähän muutokseen tuo sovellus nimeltään Yazio, johon saa kirjata kaikki päivän aikana syödyt ruuat, ja se näyttää kuinka paljon olet jo syönyt, ja kuinka paljon on vielä varaa syödä, sekä sen, että paljonko olet kuluttaut. Aluksi on toki totuttelemista että punnitsee ne ruoat mitä syö, ja se saattaa kuulostaakin hyvin työläältä ainakin näin ensikäteen, mutta pian siitäkin tulee yksi rutiini muiden rinnalle. 

Olen hyvin tyytyväinen itseeni, että ensinnäkin olen saanut hillittyä karkinhimoani näinkin paljon, enkä tänäänkään ole itse asiassa syönyt muuta herkkua kuin pienen palan jäätelöä. Hölkkätreenien jälkeen minulla on aina hyvin paljon energiaa, ja siksi tykkäänkin käydä hölkkäilemässä ennen töitä, että olen mahdollisimman energinen työpäivän ajan. Toki illasta alkaa sitten jo vähän jaloissa tuntumaan päivän lenkki ja tekisi mieli vain kaatua sänkyyn nukkumaan.

Olen myös löytänyt ilon liikunnasta, se ei ole enää sellaista pakkopullaa mitä se oli esimerkiksi koulussa. Minulla siihen on toki voinut vaikuttaa se, että koulu maailmassa liikunnasta tehdään kilpailu opiskelijoiden kesken, tai ainakin siltä minusta on tuntunut. Toki joku muu voi tuntea asian eri tavalla ja kaikillahan on omaan mielipiteeseensä oikeus. Itse en vain ole ollut mikään kilpailijasielu, joten en koskaan nauttinut minkäänlaisista peleistä tai otteluista. Mutta tämä yksilölaji tuntuu sopivan minulle ihan täydellisesti. Ja ehkäpä jossain vaiheessa laajennan salitreenaamista muuhunkin kuin vain matolla harjoitteluun, mutta se jääköön nähtäväksi tulevaisuudessa!

Joten joka ikinen joka edes vähän ajattelee että haluaisi alkaa tehdä jotain oman hyvinvointinsa eteen, niin kannattaa aloittaa heti. Usein sitä tulee ajateltua että ensiviikolla sitten, aloitan sitten maanataina. Mutta hyvin harvoin sitä tulee sitten oikeasti aloitettua ollenkaan. Ja kannattaa aloittaa rauhallisesti, käy kävelyllä, harjoita hyötyliikuntaa, vähennä herkkujen syöntiä, ja nuku hyvät yöunet. Siitä se lähtee pikkuhiljaa rullaamaan ja ennen kuin huomaatkaan niin siitä tulee elämäntapa. Tai ainakin näin toivon sillä minulla elämäntapamuutosta on takana vasta neljä päivää ja minun on jo kauhea ikävä karkkeja ja kaikkea herkullista ja sokerillista. Mutta eiköhän tämä tästä, pidetään vain peukut pystyssä!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jännittäviä uutisia!

 Minusta ei olekaan hetkeen aikaan kuulunut, osasyynä työt mutta myös minun yllätyksen takia. Olen viimeisien parin kuukauden aikana suunnitellut omia nettisivuja ja vihdoin ja viimein ne ovat valmiit! Siirrän siis kaiken blogi toiminnan sinne ja tämä blogi saa jäädä leijumaan tänne bitti avaruuteen. Uusien nettisivujen osoite on www.emiliakoivumaki.com  .  Menkäähän nyt siis tsekkaamaan niitä ja nauttikaa uudesta ulkoasusta!

Yhteinen elämä

Niin kuin jo aikaisemmassa kirjoituksessa teille jo vähän kerroinkin ja olette saattaneet Instagramista joitain kuvia nähdä, olen alkanut seurustelemaan erään Manun kanssa. Olemme tunteneet toisemme jo useamman vuoden ajan ja olemme olleet kavereita, mutta sitten kävikin ilmi että meillä on tunteita toisiamme kohtaan. Aluksi vain juttelimme kaikesta mahdollisesta mitä mieleen tuli ja huomasimme kuinka samanlaisia olemme. Meidän ajatukset tulevaisuudesta ja elämän "virstapylväistä" ja siitä milloin nämä tapahtuisivat, ovat hyvin saman tyylisiä. Koska kaikki loksahti meillä niin hyvin paikoilleen, olemme edenneet suhteessamme ehkä hieman vauhdikkaasti ja päädyimme melko nopeasti muuttamaan yhteen. Tällä hetkellä asumme uudenkarheassa rivitalokaksiossa rauhallisella perheystävällisellä alueella. Meidän yhteiselo on lähtenyt erittäin mukavasti käyntiin ja elämme sellaista rauhallista perhe-elämää, vaikkakin ensimmäinen kuukausi oli hieman yksinäinen. Kun irtisanoudun entisestä ty